Idejna zasnova Muslimanskega kulturnega centra Maribor

Damir Hutinović

  • Študijski programi
    Enoviti magistrski študijski program druge stopnje Arhitektura (EMŠA)
  • Študijsko leto
    2022/23

Prva džamija na našem ozemlju je bila zgrajena v Logu pod Mangartom v obdobju 1. svetovne vojne med leti 1915 in 1917, zaradi verskih potreb, katero so zgradili Bošnjaki, pripadniki 4. bosansko-hercegovskega pehotnega polka avstro-ogrske kopenske vojske. Zgradili so manjšo džamijo, ki je imela kupolsko streho in štirikotni minaret. Kamniti zid in železna ograja s portalom sta obdajala džamijo, katere večinski del je bil zgrajen iz klesanega kamna, preddverje pa je bilo zgrajeno iz izrezljanega lesa. S koncem prve svetovne vojne, ko so Bošnjaki zapustili Slovenijo, je džamija začela propadati. Ko je področje bilo nato zasedeno s strani Italijanov, so nato propadajoče poslopje porušili.

Nato smo v Sloveniji, po dobrih 100 letih, z veliko vloženega truda in časa, ponovno zgradili džamijo, danes Muslimanski kulturni center Lju-bljana, s katerim smo odprli novo poglavje v razvoju islamske arhitekture v Sloveniji.

Islamska skupnost v Sloveniji je leta 2018 v Mariboru kupila stavbo trgovine Merkur in okoliško območje, kjer bo omenjen objekt prenovljen in uporabljen v namene verskih obredov. Cilj naloge je zasnovati muslimanski kulturni center regionalnega značaja na omenjeni lokaciji in s tem predstaviti ter prikazati potenciale širšega obravnavanega območja, saj se nahaja v industrijskem predelu Maribora, v bližini mnogih tovarn, kar predstavlja dodaten izziv v zasnovi kompleksa muslimanskega kulturnega centra. Z novo intervencijo v prostoru bodo objekti muslimanskega kulturnega centra omogočali razbremenitev lokacije ter s svojo zasnovo in postavitvijo ločevali industrijo od javnega in versko-kulturnega dela.

Projekt muslimanskega kulturnega centra nudi priložnost za ustvarjanje inovativnega družbenega okolja. Jasen je vzorec rabe zemljišča in urbanih oblik, v to sodijo dramaturgija dostopa, parkirišča, vidna umestitev objektov, orientacija molitvene dvorane proti Meki, ostali objekti pa sledijo mreži obstoječega mesta.