Relativno blizu : idejni projekt revitalizacije železniške proge Ljubljana – Kamnik

Vita Osterman

  • Študijski programi
    Enoviti magistrski študijski program druge stopnje Arhitektura (EMŠA)
  • Študijsko leto
    2023/24

Oblikovanje poselitvenih vzorcev in njim primernega načina bivanja je kompleksen proces, ki v dobri meri temelji na že obstoječi mreži prometnih povezav. Dobra prometna povezava je atribut kraja, ki privabi nove prebivalce. Vzemimo primer izgradnje avtocestnega križa v Sloveniji. V številnih krajih, skozi katere poteka avtocesta, se je število prebivalstva v nekaj letih po izgradnji priključkov še več kot podvojilo.

Količina cestnega prometa iz dneva v dan narašča in bo kmalu presegla kapacitete cestnega sistema, zato predvidevam, da se bo del cestnega potniškega prometa preusmeril na železnice. Železniški promet se namreč izogne prometnim konicam in bi z določenimi izboljšavami lahko konkuriral cestnemu prometu. Ob izboljšanju sistema železniškega potniškega prometa bodo kraji ob železniških postajah postali bolj dostopni in tako kot kraji ob avtocestnih priključkih privabili številne nove prebivalce.

Prostor v bližnji okolici postaj je omejen, zato je pomembno, da se ga izkoristi premišljeno. Na takih lokacijah bi lahko prebivalci živeli bolj trajnostno, brez osebnega avtomobila, kot primarno prevozno sredstvo pa bi uporabljali vlak. Smiselno je, da so nova naselja, ki nastajajo na takih lokacijah, gosta. Tako bo železnica pridobila večje število novih uporabnikov.

Podrobneje sem preučila železniško progo Ljubljana–Kamnik in v bližini njenih postajališč poiskala primerne lokacije za stanovanjsko gradnjo. Izmed devetnajstih lokacij sem izbrala dve in na njih zasnovala dve različni stanovanjski naselji. Želela sem pokazati različne principe načrtovanja in umeščanja gostih naselij v suburbani prostor.